dinsdag 7 oktober 2008

Geert, het Belgisch peerd.

Het is gelukt, het uitbeelden van een paard.
Ik vond op internet een foto van een bronzen beeld van een paard, een werkpaard aan de vorm te zien. Dat leek me wel wat.

Ik had een stuk kersenhout dat hiervoor geschikt moest zijn en ben daarmee aan de slag gegaan. Na vele uren zagen, schaven, hakken, vijlen en schuren kwam uiteindelijk dit resultaat te voorschijn.

Grappig was dat ik op een gegeven moment geen idee had hoe ik het hoofd vorm moest geven. Ik ben toen maar weggegaan en heb samen met Filou een lange wandeling gemaakt, daarna kreeg ik dat hoofd wel zomaar voor elkaar. Dat heet inspiratie, geloof ik.

Het stuk hout, dat daarvoor geschikt moest zijn, bleek bij nader inzien wel een vervelende donkere streep te hebben, ontstaan in het hart van de stam. Hierdoor is het beeldje een weinig ontsierd, vind ik.

Geert heeft een stokmaat (zoals dat bij paarden heet) van 12 centimeter. Het hele beeldje is 23 cm hoog en is afgewerkt met een laklaag.